Hoor…..een Kiwi !! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Met Kerst - WaarBenJij.nu Hoor…..een Kiwi !! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Met Kerst - WaarBenJij.nu

Hoor…..een Kiwi !!

Door: einoel

Blijf op de hoogte en volg Met

02 December 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Eerst maar even de plaatsbepaling: Stewart Island, het (bijna) zuidelijkste eiland van Nieuw Zeeland. We zijn hier nu sinds dinsdag en vandaag (vrijdag) nemen we de boot weer terug naar het vaste land (voorzover je daarvan kan spreken).

Voor diegene die het verhaal weer even moeten oppakken, we zijn maandagavond van de Routeburn teruggekomen. Hebben nog een nachtje in Queenstown geslapen en zijn dinsdagochtend dan toch nog voor poging nr 3 gegaan. Jawel, we zijn van een berg afgesprongen aan een parachuut (en een vent op je rug). Geweldig mooie dag en dit keer gelukkig niet teveel wind. Blauwe lucht en al best wel wat termiek op de vroege ochtend. Allebei blij dat het toch gelukt was en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar.
Die ochtend nog een beetje in Queenstown rondgelopen en (jawel) weer een Tshirt gekocht. ’s Middags in de auto en op weg naar het zuiden. Om 16.00 lopen we de I-site (soort VVV) in om te informeren naar de mogelijkheden om naar Stewart Island te gaan. Hadden eigenlijk bedacht om lekker rustig aan te doen en de volgende dag te gaan maar....om een lang verhaal kort te maken: om 17.00 hadden we de Ferry en hadden we in ieder geval voor 2 nachten een overnachtingsplek!
Stewart Island is eigenlijk soort Terschelling maar dan met ‘beetje’ meer subtropisch bos, vogels en witte stranden en blauwe zee. O, en vergeet de pinguins, albatrossen én Kiwi’s niet!
Om 18.00 kwamen we aan en werden opgepikt bij de haven. Bagage achterin en.....1 minuut rijden waren we bij de ‘Pilgrim Cottage’. Klein bospaadje tegen de helling op en daar stond een geweldig leuk klein hutje. Spullen naar binnen en binnen vijf minuten hadden we de eerste Kaka op de reling zitten. En niet veel later stuk of 5 van z’n vriendjes er ook bij.
Omdat we eigenlijk drie nachten wilde blijven gaan we de volgende dag eerst maar op zoek naar nieuwe accomodatie. Was vrij makkelijk geregeld en daarna tripje naar Ulva Island gemaakt. Klein eilandje naast Stewart Island wat (bijna) vrij van predatoren is gebleven en dus een vogelparadijsje is. Bijna de hele middag daar rondgelopen. Voor mij is dat dan steeds vijf meter en dan weer stilstaan. Leonie was haar eigen weg gegaan.
’s Avonds op advies naar Ackers Point gelopen (1,5 uur enkele reis) want daar zouden na zonsondergang de pinguins (kleine blauwe) aan wal komen. Wij wachten....en wachten.....om 21.00 begon het toch echt flink te schemeren en zijn we maar weer retour gegaan. Genoeg pinguins in het water gezien maar op het land, ho maar. Volgende dag toch maar even geinformeerd hoe laat die beesten dan toch aan wal komen......en je raad het al.....ergens rond 21.30!
Donderdag al weer stralend weer (wat echt uitzonderlijk is hier) dus rugzakken op en flinke wandeling gemaakt over Stewart Island. Zo’n 4 uur onderweg geweest en bij terugkomst behoorlijk uitgeblust. Hadden nog even het idee gevat om weer naar Ackers Point te lopen maar in plaats daarvan ander plan: Kiwi spotten.
Om 20.50 verzamelen bij de haven en met 20!! man op boot om na 35min varen ergens in het donker door de bosjes te gaan struinen. Voor de insiders onder ons, ik dacht effe dat ik op de DBA week op Schiermonnikoog zat vanwege het hoge gehalte ‘geitenwollensokken’.
Maar na half uurtje door de bosjes ‘geslopen’ te hebben kwamen we aan op strand. Gids had al vrij snel een Kiwi in de kijker en dus kon de ‘fotoshoot’ beginnen. Toch knap lastig om met alleen een lampje scherp te stellen; en echt stil zitten doen ze nou ook niet die Kiwi’s. Maar, hij staat erop! Foto én film. Moe maar voldaan om 01.00 bedje in.
Goed, dan is het weer rond want we zitten inmiddels in dé Creperie aan de koffie om de Ferry van 03.30 te nemen. Foto’s houden jullie nog even tegoed want daar kan ik nu even niet bij maar zal zorgen dat er snel een paar komen.

• 02 December 2011 - 07:28

Herma&Ad:

Geweldig!! Ga zo door, laatste loodjes, nou zo loodzwaar is nou ook weer niet xxx

• 02 December 2011 - 08:32

Kees & Tineke:

Is dit een foto van de "opperkaka" of is het zijn broer? De rest van de foto's is dus gewoon "effe wachtuh". We zijn er best nieuwsgierig naar. En niet allen die je op Einoel zet. Dat verhaal over die pinguins op het strand, doet ons denken aan die heel "ouwe & flauwe mop" van die twee jongens, die naar Parijs gingen. Ze gingen niet!

• 02 December 2011 - 08:32

Mama Jacqueline:

Wat een moet om zo van die berg af te springen.Kan je dat zeker vergelijken met uit een vliegtuig.Leonie wat dacht je ,ik kan hem niet kwijt raken hij kan het eiland toch niet af.tot zo dan ga ik weer verder.

• 03 December 2011 - 11:37

Peter Bakker:

hoi Leonie,leuk en herkenbaar verslag hoor. Gaan jullie nog naar de Milford Sounds? = echt waanzinnig mooi. Geniet ze.

• 04 December 2011 - 07:38

Ad:

Gaaf verslag !
    Wat een belevennissen !Zuig het op .

• 04 December 2011 - 20:48

Leonie Zeluf:

Hoi Allen,

Leuk dat jullie nog steeds mee lezen.
    @mam: nee zo loodzwaar is het niet, leuke loodjes.
    @Jacq:ik dacht een boek voor zijn verjaardag kan altijd nog.
    @Kees en Tineke: nee nog niet geprobeerd van de wasbak, maar alles is andersom, zelf de zon komt aan de andere kant op.
    @Peter: nee, volgende vakantie misschien :)
    @Ad: bedankt!

• 04 December 2011 - 20:56

Mama Jacqueline:

zo weer terug van weggeweest .Toch nog gelukt om een kiwi te pakken was een wens of niet??? Nog even en dan zit je weer in Hong Kong en dan gaat de terug reis weer beginnen. voor jullie jammer dat het voorbij is .voor ons fijn als jullie weer veilig thuis zijn. ik weet niet of we nog contact hebben, anders een goede terug vlucht en tot snel dikke knuffel van ons papa dick en mama jacqueline

• 04 December 2011 - 20:56

• 04 December 2011 - 20:59