Bintang - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Met Kerst - WaarBenJij.nu Bintang - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Met Kerst - WaarBenJij.nu

Bintang

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Met

25 September 2013 | Nederland, IJsselstein

Met een biertje op 1500m uitkijkend op de lichtjes van de stad Solo beneden ons. We zijn aan het bijkomen van een wandelingetje langs twee Hindoeïstische tempels hier in de bergen boven Solo. Daar ging dan wel een autorit aan vooraf en een bezoek aan het prinselijk paleis van Solo. Klinkt niet allemaal als erg intensief maar met 35 graden is het voor ons toch wel erg wennen. Die koele berglucht die ze beloofd hadden was de afgelopen dagen dan net weer even niet beschikbaar...
Maar we moeten nog wat dagen inhalen. Na ons bezoek aan de Borobudur zijn we weer eens in de auto gestapt en richting het Dieng plateau gereden. Daar was het gelukkig wel lekker koel voor de verandering al liepen alle locale dan dus mooi in dikke jas en met muts op. We sliepen in Wonosobo, een stadje vlak bij het Dieng plateau in een hotel in een oud koloniaal gebouw met hoge plafonds, oude donker houten meubels en schilderijen aan de muur.
Het Dieng plateau was fascinerend met z'n geothermische activiteit in de vorm van kokende modderpoelen en zwaveldampen die overal uit de grond kwamen. Hekjes doen ze niet aan, je moet zelf maar lekker oppassen!
Voor de Javanen is het ook een uitje dus die kwamen we veelvuldig tegen. Uiteraard moesten ze weer met leonie op de foto maar ze hebben daarnaast zelf ook rare ideeën over 'leuk op de foto'. Want als je in een geothermisch gebied loopt dan is het heel normaal om op een paard met een cowboy hoed op op de foto te gaan toch?! Of met het figuur uit Scream die met zeis net doet of hij je vriendin een koppie kleiner maakt !?!?!? Als iemand het snapt, please hou het voor je, ik wil het niet begrijpen....
Verder op Dieng plateau tempels bezocht en een mooie wandeling gemaakt met mooie uitzichten over door zwavel gekleurde meertjes. Ondertussen kregen we Bahasa les van onze gids en mocht Leonie het oefenen op de lokale (nieuwsgierige) bevolking.
De middag zijn we richting de Prambanan gereden en halverwege nog even geluncht. Leuke tent waar dus mooi geen toerist te bekennen was maar het eten is dan ook niet aangepast, dus lekker 'spicy'.
We kwamen pas in de namiddag aan bij de Prambanan dus snel gids geregeld en naar binnen. Met paar anderen een groepje gemaakt zodat we gids konden 'delen'. Na de Borobudur was dit ook wel weer een erg mooie plek, helaas wel erg druk. Met de zonsondergang krijgt zo'n plek helemaal een mythisch tintje.
Had nog wel effe door willen fotograferen maar we werden door de beveiliging eruit gegooid. Dus op naar Yogyakarta (Yogya) want daar stond ons hotel voor de komende twee nachten.
Yogya was warm, druk en luidruchtig! 'S ochtends om 04.30 begon de moskee naast het hotel met de oproep tot gebed daar werd je wel van wakker!
De ochtend vrij dus Yogya gaan verkennen. Batik atelier bezocht en naar de vogeltjesmarkt geweest. Je snapt wel waarom er in het wild geen mooie vogel meer te vinden is.....die zitten allemaal in een kooitje !!! Je kon het zo gek iet bedenken of het was wel te koop. Alle kleuren vogels van parkieten, beo's, leafbirds tot aan alle denkbare soorten uilen. Maar dat was niet alles, ook gekko's, eekhoorns, egels tot aan vleermuizen of meterslange pythons kun je er kopen. Met de vogels is het wel begrijpelijk als je de cultuur hier in ogenschouw neemt. Een man hoort namelijk een aantal zaken te hebben om succesvol te zijn: een huis, een vrouw, een Kris en een vogel. Je ziet bij de meeste huizen dan ook een kooitje hangen met een of andere zangvogel er in.
De middag stond een culinaire trip geboekt voor ons. Althans, ze waren het 'even vergeten' maar uiteindelijk konden we toch plaats nemen achterop een scooter en dwars door het drukke verkeer scheurend zijn we van eten naar eten gereden. Snacks, volledige maaltijden tot aan gembersoep op het AlunAlun (plein). We hadden gelukkig niet geluncht en het diner hebben we ook maar overgeslagen.
Laatste nacht in Yogya prima geslapen en de volgende dat weer vroeg op om door te reizen naar Solo. Daarmee is het cirkeltje weer rond en ga ik nu m'n biertje verder opdrinken :)

• 25 September 2013 - 15:00

Kees Straver:

Was dus even "buiten beeld", want ik had de reis van Borneo naar Java niet meegekregen. Die foto op een paard met een "kojboj" hoed verbaast mij ook. Vast een permanente link met Hollywood. Het eten is dus "spicy", maar wat is de gebruikelijke vlessoort, geit, lam, rund of hebben ze ook nog wat anders? En is rijst dan de "bordvulling" of hebben ze daar ook variaties op? Heel leuk allemaal. Gewoon doorgaan met dit "uitje".

Kees & Tineke

• 25 September 2013 - 16:26

Met Kerst:

@la France:
    Ja ja, we zitten al weer wat daagjes op Java. Momenteel in Malang, tussenstop op weg naar de Bromo vulkaan waar we morgen heen gaan.
    Wat betreft de culinaire details; meestal kip of soms rund. De tofu varianten zie je hier ook veel op de kaart. Met meer dan 80% moslim op Java kom je nagenoeg geen varkensvlees tegen. Al zijn de meeste alleen 'op papier' moslim omdat je in Indonesië verplicht bent om een religie op te geven...
    De rijst is zeker geen bordvulling, sterker nog, voor het merendeel van de bevolking is het het hoofdonderdeel van de maaltijd. Wij rijke toeristen kunnen ons natuurlijk meer veroorloven en dus in verhouding minder rijst eten. Variaties zitten 'm in alleen gekookt of ook gebakken. Daarnaast de noedels natuurlijk als mogelijke variant.

• 26 September 2013 - 00:04

Jacqueline Van Harten.:

Zie let op mijn woorden hou Leonie in de gaten,voor je het weet is ze een foto model daar.
    Wat fijn dat jullie zo genieten en heel leuk dat we zo kunnen mee genieten.

• 26 September 2013 - 00:04

Jacqueline Van Harten.:

Wat fijn dat jullie zo genieten en heel leuk dat we zo kunnen mee genieten.

• 26 September 2013 - 21:19

Ad.: