Kaaskoppen - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Met Kerst - WaarBenJij.nu Kaaskoppen - Reisverslag uit IJsselstein, Nederland van Met Kerst - WaarBenJij.nu

Kaaskoppen

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Met

20 September 2013 | Nederland, IJsselstein

We zijn vanmiddag aangekomen in het Manohara Resort op het terrein bij de Borobudur.
Maar eerst de afgelopen paar dagen:
Na een korte stop in Koala Lumpur, kwamen we rond 18:00 aan in Jakarta en werden we na ons hotel gebracht. Daar kwamen een half uur later ook Lonneke en Michel vanuit Bali aan.
De volgend dag vertrokken we met z'n vieren naar Kalimantan (het Indonesische deel van Borneo). De binnenlandse vlucht verliep zonder problemen, alleen stonden we net zo lang op de startbaan als de vliegtijd: een uur. Voor de binnenlandse vlucht maakt niet uit wat je mee neemt: flesjes water, teveel kilo's, alles mag. In Bangkala Bun worden we opgewacht door onze gids Dian en worden we naar Kumai gebracht: een dorp verder op. Daar stappen we onze boot, een zogenaamde Klotok (want dat geluid maakt de motor) en worden we aan de rest van de bemanning voorgesteld: kapitein, matroos en de kokkin. Verder krijgen we een rondleiding op de boot als in, je mag daar even kijken en hier is de WC & douche. De keuken en het motorblok bevinden zich in dezelfde ruimte. Het bovendek is van ons. We varen de rivier op die ons naar park tanjung puting brengt, en zien een gordijn van palmen aan ons voorbij trekken.
Later verandert het meer in hoge bomen en drijvende kamerplanten. Het eerste wat we zien is een ijsvogel recht op ons afkomen. Dat belooft veel goede voor de natuurfotograaf en de Vogelaar aan boord. Lonneke en ik zijn natuurlijk aspirantjes.

We meren aan bij de eerste voederplek van de orang oetang. Na een kort stukje lopen waarbij we bezweet alsof we een uurtje hebben gesport, komen we aan bij een grote tafel waar een orang-oetan op de tafel bananen zit te eten. Wauw!
Het is indrukwekkend deze dieren te zien met alleen de touwtje er tussen. Later komen we ze op het pad naar de voederplek toe, al tegen; moeder en kind.

Om 18:00 is het donker en begin de nachtdieren tot leven te komen. Het is een echt een orkest aan geluiden. Na het avondeten worden op het bovendek de bedden opgemaakt en de klamboes opgehangen. We gaan niet te laat slapen want op 5:00 begin de dag in de jungle. De volgende ochtenden is het zo mooi om met je slaperige hoofd een beetje naar de bomen te turen of er nog apen te zien zijn. De volgende dag staat weer in het teken van orang-oetans bekijken.

Ik ga het verhaal voor nu een beetje afronden want morgen moeten we om 4:00 opstaan om de zonsopkomst te zien op de Borobudur. Vandaag hebben we afscheid genomen van Lonneke en Michel: ondanks de symbiose gaan gaan zij vandaag weer naar Bali en wij zijn voorlopig op Java.

• 20 September 2013 - 19:45

Kees STRAVER:

Lijkt me een geweldige ervaring! De orang oetan is zoals ik hem op plaatjes zie een vriendelijk dier. hoe zien jullie dat van dichtbij?
    Tineke, wil Lévignen verblijden met een Klein orangetje oetantje, brengen jullie er ééntje mee?

Kees

• 21 September 2013 - 09:03

Tineke Straver:

Ha die wereldreizigers,
    Leuk dat jullie ons weer laten mee genieten van jullie prachtige reis.
    Het lijkt me best leuk om daar een nachtje wakker te blijven om de nachtdieren in de weer te zien.
    De Boroburur lijkt me heeeeeeel indrukwekkend.
    Geniet er van.
    Wij kijken uit naar het prachtige fotoboek dat Dennis er ongetwijfeld van gaat maken.
    Liefs,
    Tineke

• 21 September 2013 - 15:50

Met Kerst:

Maar nog even aan Kees; zo'n klein aapje leek ons ook leuk! We zagen ook foto's in het informatie centrum met verzorgers die 4 of 5 van die hummels aan hun lichaam hadden hangen.